Ruud en Bien in Colombia travel blog

We zijn in het Noorden in de buurt van de Caribische kust. Van achter mijn busraam zie ik badplaatsen voorbij komen. We rijden over een bredere weg zonder gaten. Hier gaan de Colombianen zelf op vakantie. Wij rijden door naar de Don Diego rivier en laden onze bagage op gammele bootjes met een zware buitenboord motor. We varen de rivier op naar een ecolodge in Taironaka. Midden in de jungle. Waarom het ecolodge heet en geen lodge is mij niet helemaal duidelijk. Misschien omdat de stroom af en toe uit valt en er geen telefoonsignaal is. Of omdat de douche koud is. We slapen in een eigen lodge met enorm terras en uitzicht op de rivier. Het gebied is in de jaren 90 opgekocht om er een vakantiepark van te maken. Tijdens de bouw vonden ze onder de grond de restanten van een inheemse nederzetting. Toen hebben ze dat dorp deels herbouwd met behulp van de nakomelingen van de inheemse bevolking. Die waren in dit gebied weliswaar verjaagd door de Spanjaarden maar wisten nog wel uit de overlevering hoe het er uit had kunnen zien. Nu is het een vakantiepark in een historische context. We leren dat de mannen in hangmatten sliepen en de vrouwen op de grond. "To stay in touch with mother nature".

De rust en de geluiden van het regenwoud zijn een verademing na de hectiek van de grote stad. We halen wat ijs in een koelbox uit de keuken en schenken op ons terras onze meegebrachte cola met rum in. Goed te doen zo'n eco lodge.